26.04.15 - 14.06.15

Christian Falsnaes

Tentoonstelling
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.

Front (Kareth Schaffer)

KIOSK stelt de eerste Belgische solotentoonstelling van de Deense kunstenaar Christian Falsnaes (1980, Kopenhagen, leeft en werkt in Berlijn) voor, getiteld Front (Kareth Schaffer).

Performance vormt de kern van Falsnaes’ werk: zijn acties vinden plaats in levenden lijve of in gefilmde vorm, met of zonder een publiek, en met de mens als studie- en werkmateriaal. Voor Falsnaes komt de performance het dichtste bij een Gesamtkunstwerk doordat het ieder medium in zich kan dragen en live wordt uitgevoerd. Hij zet een veelvoud aan beeldvormen zoals schilderkunst, video, muziek of dans in om theatrale, vaak absurde situaties te ontwikkelen met de actieve betrokkenheid van zijn publiek. Centrale thema’s zijn de relaties tussen het individu en de groep, alsook die tussen de kunstenaar en de bezoeker.

Het diepgaande en lijfelijke aftasten van allerhande sociale codes, groepsdynamiek, machtsrelaties, auteurschap, genderrollen en dergelijk, kreeg onder andere de vorm van een reeks onaangekondigde performances waarbij Falsnaes het publiek dirigeerde vanuit verschillende rollen: van opvoedend kunstenaar tot acteur, van autoritair leider tot entertainer, clown, herrieschopper of outcast. Daarnaast werkt de kunstenaar echter steeds vaker performatieve vormen uit waarbij hij zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld met behulp van een interactieve app, telefoonverbinding of stand-in. Of hij onderzoekt hoe de situatie van een performance het maken van een videowerk kan faciliteren. De video functioneert dan niet als documentatie van de actie, maar als een opzichzelfstaand werk dat vorm krijgt met behulp van een script en camerateam.

In lijn met deze recente ontwikkelingen zal ook de tentoonstelling Front (Kareth Schaffer) in KIOSK vorm krijgen: Falsnaes presenteert er drie performancewerken waarbij bestaande acties geherinterpreteerd worden, vanuit de achterliggende idee dat er zo ter plaatse nieuw werk ontstaat. Bezoekers en enkele specifieke betrokkenen worden ingeschakeld om de door hem uitgeschreven performancescripts uit te voeren. De interactieve installatie The Title Is Your Name boort bijvoorbeeld het performatieve potentieel van het kijken naar kunst aan en genereert een reeks nieuwe, online videowerken.

Christian Falsnaes zal naar aanleiding van zijn recente nominatie voor de Preis der Nationalgalerie in het najaar van 2015 tentoonstellen in Hamburger Bahnhof, Berlijn. Tot en met 3 mei 2015 loopt Falsnaes’ solotentoonstelling Available in Kunstverein Braunschweig. Recent stelde hij solo tentoon in Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2015); PSM, Berlijn (2014); Art Basel Statements, Art 45 Basel (2014); KW Institute of Contemporary Art, Berlijn (2013); en DREI, Keulen (2013).

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Bielefelder Kunstverein.

14.02.15 - 12.04.15

Vibrant Matter

Tentoonstelling
Foto Tom Callemin.
Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.

Een groepstentoonstelling ter gelegenheid van 5 jaar KIOSK. VERLENGD TOT EN MET 12 APRIL!

KIOSK bestaat 5 jaar en ter ere daarvan stellen we de tentoonstelling Vibrant Matter voor. Het belang dat de kunstenaar aan de materialiteit van een object of kunstwerk toekent, is een terugkerend gegeven binnen het tentoonstellingsparcours van KIOSK. Vibrant Matter brengt verschillende ‘materiële’ benaderingen samen in een groepstentoonstelling waarin zowel kunstenaars die eerder tentoonstelden in KIOSK als nieuwe namen aan bod komen.

De fascinatie voor de notie ‘materialiteit’ lijkt tegenstrijdig met de heersende economische tendens waarbij het fysieke maakproces steeds meer aan ons blikveld onttrokken wordt. De huidige westerse postindustriële samenleving wordt aangestuurd door digitale technologie en evolueert steeds meer naar een zuivere kenniseconomie. De resterende productieactiviteit wordt verplaatst naar industriegebieden buiten woonkernen of naar verre lageloonlanden. Dit heeft onweerlegbare gevolgen voor onze band met materie: we vervreemden van wat we eten, dragen of bewonen, van het besef of iets echt of gemanipuleerd, reëel of virtueel is.

De kunstenaars in deze tentoonstelling delen een gelijkaardig artistiek bewustzijn over het proces van dematerialisatie: tegenover de gestandaardiseerde maakindustrie zetten ze een gepersonaliseerde beeldtaal waarin bovenal naar de essentie van vorm en materie gezocht wordt. In Vibrant Matter poogt iedere kunstenaar op een eigen manier aan de hand van een minimum aan materiaal een veelgelaagde zeggingskracht te bereiken. Ze vertrekken vanuit een basistypologie uit de industriële wereld, een ambachtelijke traditie, of een improviserend samensmelten van persoonlijke en externe invloeden. Of ze zich het materiaal vervolgens handmatig of via een industrieel proces eigen maken, of de resultaten tijdelijk, uniek of serieel zijn – het materiaal wordt telkens opnieuw louter omwille van zichzelf ingezet. Dit leidt tot ‘pover’, vaak radicaal sober werk.

Dit brengt ons bij de essentie van Vibrant Matter, waarin we aan de hand van een reeks zintuiglijke schilderijen, sculpturen, objecten en installaties een directe, vitale confrontatie opzoeken. De werken worden afgetoetst aan de objecten waarmee ze in relatie staan en aan de architecturale fundamenten van de ruimte. Zo hoopt de tentoonstelling als geheel – net zoals zijn afzonderlijke werken – een subjectief begrijpen tot stand te brengen van de primaire band tussen materie en mens.

Deelnemende kunstenaars:
Katinka Bock, Edith Dekyndt, Thea Djordjadze, Matias Faldbakken, Karsten Födinger, Camilla Løw, Valérie Mannaerts, Benoit Platéus, Eva Rothschild, Analia Saban, Kato Six.

29.11.14 - 01.02.15

Katinka Bock

Tentoonstelling
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.

Nebenwege

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976) en de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Bock en Mater werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katinka Bocks sculpturen en installaties bestaan uit natuurlijke materialen zoals klei, hout, zand, water en brons, alsook alledaagse objecten zoals een stoel of limoenen. De materialen worden geselecteerd op basis van hun kleur, karakter en primaire energie. Hun intrinsieke eigenschappen worden afgetoetst aan de architecturale en historische fundamenten van de ruimte, aan de objecten waarmee ze in relatie staan, en worden vertaald naar sculpturen die vaak radicaal sober zijn.
Voor de tentoonstelling Nebenwege in KIOSK combineert Bock bestaande objecten met een nieuw work-in-progress waarin ze met behulp van veranderlijke materialen als water, zout, stof en een koperen plaat streeft naar een niet volledig te controleren, fluïde resultaat dat zich slechts op het einde van de tentoonstelling volledig prijsgeeft.

29.11.14 - 01.02.15

Katja Mater

Tentoonstelling
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.

Fields on a Line

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979) en de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Mater en Bock werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katja Mater maakt geometrische, abstracte composities op papier, op objecten of rechtstreeks in een ruimtelijke context. De composities worden geregistreerd aan de hand van een set doordachte spelregels die een houvast bieden in Maters mateloze verkenning van het spanningsveld tussen het tweedimensionale en het driedimensionale. 
In KIOSK realiseert Mater de in-situ compositie Fields on a Line met de tentoonstellingsmuren en vloeren als werkoppervlak. De totstandkoming van het geschilderde beeld wordt vastgelegd door een camera die meermaals hetzelfde vaste traject doorheen de galerie volgt. Verschillende momenten stapelen zich zo op in de tijd en parallelle ruimtes ontvouwen zich voor de lens. De weg die het blikveld van de camera aflegt en de extra tijdslijn die zich hierbij kenbaar maakt, laat zich vertalen op een meervoudig belichte filmstrook. Het resultaat is een 16mm-filminstallatie met de ruimte als residu.

20.09.14 - 09.11.14

Runa Islam

Tentoonstelling
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.

Anatomical Study

Het werk van Runa Islam (1970, Bangladesh, woont en werkt in Londen) wordt gekenmerkt door het feit dat het binnen een genuanceerd onderzoek rond perceptie en representatie, steeds buiten het gegeven gezichtskader durft te kijken. Ze combineert vaak een conceptuele en experimentele aanpak, waardoor bestaande visuele mechanismen getransformeerd, onderbroken en versterkt worden.

Islam verkent nieuwe werkmethodes in de solotentoonstelling ‘Anatomical Study’. De tentoonstelling reflecteert over het zich continu wijzigende klimaat van bewegende beeldtechnologie, en presenteert verschillende manieren om de materialen van het medium film te herdenken en uit te puren.

In dialoog met de oorspronkelijke functie van de KIOSK-ruimte als een didactisch anatomisch theater, presenteert Islam twee werken getiteld ‘Anatomical Study I’, een 16mm film, en ‘Anatomical Study II’, een sculptuur. Er werd gebruik gemaakt van de betekenis en methodes van deze reeds bestaande studies om een reeks nieuwe sculpturen en tekeningen tot stand te brengen. Islam toont geen traditionele cinematografische beelden, maar dissecteert hun inherente eigenschappen tot in het fijnste detail. Zo creëerde Islam bijvoorbeeld sculpturen van zilver die volledig afkomstig zijn van stukken belichte pellicule (één van de weinige tastbare overblijfselen van de vluchtige opeenvolging van beelden die film is).

Het rauwe, onbewerkte filmzilver wordt gepresenteerd als een voorraad staven. Daarnaast vormen verschillende alledaagse objecten afkomstig uit de werkomgeving van Islams studio, waaronder een aantal oude potloden en een orchideeplant, het onderwerp van de nieuwe sculpturen afkomstig van deze voorraad. Islam trekt hiermee een eindeloze reeks transformaties in gang. Zo zet ze de in zilver afgegoten potloden in om een reeks zilverstifttekeningen te creëren. Zilverstift was een tekentechniek die met name tijdens de vroege Renaissance in gebruik was. De beelden variëren van architecturale details in KIOSK over referenties naar achttiende-eeuwse wassen anatomische modellen tot zelfreflectieve tekeningen van de potloden zelf.

Naast Islams werk wordt ook een groep handgemaakte wassen negentiende-eeuwse orchideeën uit de collectie van Kew Gardens, Londen getoond. Deze artefacten werden in een pre-fotografische tijd gebruikt als didactische hulpmiddelen, net als de wassen anatomische modellen uit dezelfde periode. Het in beschouwing nemen van een pre-fotografisch tijdperk benadrukt het experimentele karakter van de tentoonstelling. Islams onderzoekende bevragingen van vormverandering – heen en terug van beeld naar object, (tussen tweedimensionale representatie en driedimensionale presentatie), werpen vragen op over hoe artistieke expressie worstelt met formele begrenzingen. Door het minutieus knippen en samenbrengen van afzonderlijke fragmenten creëert ze een op maat gemaakt beeldverhaal in KIOSK.

04.04.14 - 15.06.14

Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc

Tentoonstelling
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.

L’œil se noie

De tentoonstelling L’œil se noie is ontstaan in een intuïtieve dialoog tussen de twee Franse kunstenaars Eric Baudelaire en Mathieu Kleyebe Abonnenc. Hun beider werk komt voort uit een gedeelde fascinatie voor de leemtes en barsten waaruit verhalen en geschiedenissen zijn gemaakt en voor de uitdagingen en beloftes die ze inhouden.

In de kern van hun oeuvres ligt een verlangen besloten om de spanningen te belichten tussen wat is geweest, wat lijkt te zijn, en wat had kunnen zijn; een verlangen om de sporen op te pikken van vergeten en onopgeloste kwesties en die om te leiden in de richting van onzekere bestemmingen, weg uit de doodlopende circuits waar dingen en gedachten zich vastrijden in hun eigen eindigheid.L’œil se noie draait kortom om ‘onafgemaakte zaken’, zoals een van de werken in de tentoonstelling ook aangeeft. Soms vrij letterlijk, zoals in Abonnencs zoektocht naar Sarah Maldorors zoekgeraakte film Guns for Banta (1970) over de onafhankelijkheidsstrijd in Guinee en Kaapverdië, of in Baudelaires The Makes dat hij baseerde op een aantal nooit gerealiseerde scenario’s van Michelangelo Antonioni.

Andere keren bestaan hun werken veeleer uit een reconfiguratie van de verbindingen tussen verschillende betekenissen, tussen verschillende momenten. Zo belicht de film Ça va, ça va, on continue de complicaties die vervat zitten in het herdenken, representeren en verwoorden van ver van ons verwijderde geschiedenissen van antikoloniaal verzet en revolutionaire oproer. Chanson d’Automne is dan weer een assemblage van knipsels uit de Wall Street Journal van september 2008 die een poëzie van verzet tevoorschijn laat komen in de breuklijnen van een disfunctionele economische orde. Wars van alle jammerklachten over de ‘dood van het beeld’ en het ‘einde van de geschiedenissen’ leggen de werken in deze tentoonstelling een hernieuwd geloof in het verborgen potentieel van het heden aan de dag. Ze doorbreken de impasses en aporieën van de eindigheid en openen de weg naar noodzakelijk onaffe ruimtes om te dolen en te dromen.

L’oeil se noie vindt plaats samen met The Fire Next Time, een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema (03.04.2014-04.04.2014, KASK - School of Arts Gent). Beide evenementen worden georganiseerd in het kader van The Uses of Art – The Legacy of 1848 and 1989, een project geïnitieerd door museumconfederatie L’Internationale. Meer informatie: www.thefirenexttime.be

De in Parijs gevestigde kunstenaar Eric Baudelaire (1973, Salt Lake City) had recent solotentoonstellingen in Bétonsalon, Parijs; Kunsthall, Bergen; Galerie Greta Meert, Brussel; Beirut Art Center, Libanon; Gasworks, Londen; en The Hammer Museum, Los Angeles.
Hij nam recent ook deel aan groepstentoonstellingen in onder meer de 8th Taipei Biennial, Taiwan; Baltic Triennial of International Art, Vilnius; Berlin Documentary Forum II, Haus der Kulturen der Welt; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; Le Plateau / FRAC, Parijs; FRAC, Metz; and Casino Luxembourg, Luxemburg.
Zijn films gingen in competitie op talrijke festivals waaronder Locarno, FID Marseille en International Film Festival Rotterdam.

Mathieu Kleyebe Abonnenc (1977, Frans-Guyana; momenteel gevestigd in Metz) presenteerde zijn werk recent in solotentoonstellingen in onder meer de Kunsthalle Basel; Bielefelder Kunstverein; Fondation Serralves, Porto; Pavilion, Leeds; La Ferme du Buisson, Noisiel; Marcelle Alix, Parijs; en Gasworks, Londen.
Zijn werk maakte ook deel uit van talrijke groepstentoonstellingen, in bijvoorbeeld het Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid; Palais de Tokyo, Parijs; MUDAM, Luxemburg; Khiasma, Les Lilas; MAC Marseille; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; 14th Prix Fondation d’entreprise Ricard, Parijs; ICA- Institute of contemporary art, University of Pennsylvania; Gasworks, Londen; Museum of Modern Art, Parijs; en FRAC Lorraine, Metz.

Gerelateerde evenementen:

01.04.14, 20:00, lezing @ Cirque, KASK-School of Arts Gent:
KASKlezing door Mathieu Abonnenc in het kader van zijn tentoonstelling in KIOSK.
(i.s.m. KASK)

04.04.2014, 22:00, concert @ Minard Schouwburg:
Aansluitend op de opening vindt een performance met muziek van Julius Eastman plaats. De composities ‘Crazy Nigger en Gay Guerilla’ voor 4 piano’s worden uitgevoerd door Frederik Croene, Bob Gilmore, Stéphane Ginsburgh en Reinier van Houdt. Tickets via Vooruit.
(i.s.m. Courtisane & Vooruit)

06.04.2014, 11:00, film @ SPHINX:
Filmvertoning van ‘The Ugly One’ (2013) van Eric Baudelaire.
(i.h.k.v. Courtisane festival)

03.04.2014 & 04.04.2014, event @ KASK-School of Arts Gent:
‘THE FIRE NEXT TIME - Afterlives of the militant image’ is een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema. ‘The Fire Next Time’ loopt in het kader van het onderzoeksproject ‘Figures of Dissent’ van Stoffel Debuysere aan KASK-School of Arts.
(KIOSK en KASK in associatie met L’Internationale, in samenwerking met Courtisane)

Performances in Minard Schouwburg:
- 03.04.14, 20:30: ‘Möglichkeitsraum (The Blast of the Possible)’: performance door Angela Melitopoulos & Bettina Knaup.
- 03.04.14, 22:00: ‘When we act or undergo, we must always be worthy of what happens to us’: performance door Ayreen Anastas & Rene Gabri

Meer informatie: www.thefirenexttime.be

L’œil se noie werd georganiseerd met de steun van het Cultuurpogramma van de Europese Unie en met de steun van de Franse Ambassade in België.

07.02.14 - 23.03.14

Hamza Halloubi

Opening: vrijdag 7 februari 2014 - 20:00

Tentoonstelling
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.

Appear

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Marokkaanse kunstenaar Hamza Halloubi (1982, woont en werkt in Brussel en Tanger) en de Libanese kunstenaar Rana Hamadeh (1983, woont en werkt in Rotterdam). Beide kunstenaars zoeken het gefictionaliseerde en subjectieve verhaal op binnen de publieke realiteit van ons bestaan. Hun verhaal biedt een alternatief voor de conventionele manier waarop geschiedenis, taal, identiteit en anders-zijn doorgaans begrepen worden.

Hamza Halloubi streeft met zijn videowerk een pure leeservaring na. Hij herleidt het beeld tot zijn meest elementaire vorm: een cinema die de realiteit vastlegt en transformeert. Eenvoudig geregistreerd beeldmateriaal, een vertelstem, herkenbare ruimtes zoals een woonkamer of theater en thema’s als eenzaamheid, dislocatie en institutie keren meermaals terug. Geleid door de stem van de kunstenaar-auteur houdt Halloubi’s werk een filosofische toon aan die zowel verwijst naar theoretische kennis als naar persoonlijke herinneringen. Met zijn camera brengt hij op kernachtige wijze een plaats of persoon in beeld, graaft hij in de huid en vervolgens in de geschiedenis van het onderwerp.

Het tastbaar maken van een verschijning en diens innerlijke gedachten, kennis en geheugen staat eveneens centraal in de tentoonstelling Appear. Halloubi stelt een nieuw ‘work in progress’ voor dat vertrekt vanuit een fascinatie voor de Iraanse actrice Golshifteh Farahani. Farahani speelt de rol van publiek Hollywoodfiguur en diva, maar tegelijkertijd is ze een politieke bannelinge die haar identiteit en persoonlijkheid zorgvuldig afschermt. Vanuit de vraag hoe een figuur als Farahani ten tonele kan verschijnen, volgt een diepteonderzoek naar haar al dan niet geacteerde voorkomen en de uiteenlopende idealiseringen die vanuit de wereld van de cinema en media in het Westen en het Oosten op haar geprojecteerd worden. Het portret Appear is ontstaan vanuit de idee van onbereikbaarheid en hoe twee mensen elkaar binnen deze conditie direct of indirect kunnen ontmoeten voor de camera. Daarnaast worden nog twee andere videowerken getoond: Letter to Aura (2012) vertrekt eveneens vanuit de subjectieve vertelling van de kunstenaar om te reflecteren over de geopolitieke ruimte waarin deze zich bevindt. Apparitions à Soco Chico (2013) stelt de hedendaagse perceptie van gefilmde beelden in relatie tot de geschiedenis van cinema in vraag.

07.02.14 - 23.03.14

Rana Hamadeh

Opening: vrijdag 7 februari 2014 - 20:00

Tentoonstelling
Afbeelding uit Rana Hamadehs archief: 'Craters formed by fallen Meteorites, Arizona, Press Photo', 1942.
Afbeelding uit Rana Hamadehs archief: 'Craters formed by fallen Meteorites, Arizona, Press Photo', 1942.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.

A River In A Sea In A River

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Libanese kunstenaar Rana Hamadeh (1983, woont en werkt in Rotterdam) en de Marokkaanse kunstenaar Hamza Halloubi (1982, woont en werkt in Brussel en Tanger). Beide kunstenaars zoeken het gefictionaliseerde en subjectieve verhaal op binnen de publieke realiteit van ons bestaan. Hun verhaal biedt een alternatief voor de conventionele manier waarop geschiedenis, taal, identiteit en anders-zijn doorgaans begrepen worden.

De praktijk van Rana Hamadeh ontwikkelt zich momenteel rond GRAPHIS N˚127 en Alien Encounters, twee overkoepelende lange-termijnprojecten waarbij gevonden documenten, historische gebeurtenissen, persoonlijke ontmoetingen en fictie verweven worden tot nieuwe installaties, publicaties en lezing-performances. Haar fictieve vertellingen en performances stellen steeds opnieuw de condities van het aanschouwen en interpreteren, het begrenzen en de autoriteit van betekenisgeving ter discussie.

De tentoonstelling A River In A Sea In A River diept de thematiek van Alien Encounters verder uit aan de hand van een theatrale scenografie: in de centrale tentoonstellingsruimte staat een grote installatie waarop een kaart en een verzameling objecten de verhaallijnen van het onderzoek uittekenen. Het tafelobject leest als een non-lineaire sequentie van politieke geschiedenissen, associatieve zoeksporen en culturele constructies die het begrip ‘alienness’ problematiseert. Hamadehs fascinatie voor de ‘alien’ is niet enkel gericht op het idee van het buitenaards wezen, maar evenzeer op de buiten de wet staande outsider en diens mogelijke verzetsdaden. A River In A Sea In A River werkt toe naar een narratieve topologie met een uitdijend, cartografisch netwerk van verhalen, plaatsen en ontmoetingen. Hamadeh beschouwt de installatie als een functionele ‘war map’ en ‘catwalk’, een op maat gemaakt hulpinstrument dat ze zal inzetten tijdens haar lezing-performances in de ruimte.

29.11.13 - 26.01.14

Pratchaya Phinthong

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.

A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)

KIOSK opent een duotentoonstelling met de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok) en het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

Pratchaya Phinthong initieert in KIOSK zijn nieuw project rond methaanhydraat, ook ‘brandend ijs’ genoemd. De kunstenaar is gefascineerd door het poëtische beeld van brandend ijs, maar eveneens door het metaforisch potentieel van het beeld in het licht van belangrijke actuele geostrategische en maatschappelijke thema’s zoals energie, economie en ecologie. De sedimentaire bestanden aan methaanhydraat bevatten naar schatting namelijk 2 tot 10 maal zoveel moerasgas als alle bekende aardgasreserves. Ze vormen dus een potentieel belangrijke toekomstige bron van fossiele brandstofontginning. Phinthong zet dit zinnenprikkelende idee als een conceptueel werktuig in om de tentoonstelling A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process) vorm te geven.

Tot de plaatsen waar Pratchaya Phinthong solo tentoonstelde behoren Chisenhale Gallery, Londen (2013); Lothringer13_Halle, München (2013); gb agency, Parijs (2012); Centre d’Art Contemporain, Rennes (2012); Galeria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo (2011) en Centre d’art contemporain, Brétigny (2010). Phinthong nam recent deel aan groepstentoonstellingen in MUMOK, Wenen (2013); Irish Museum of Modern Art, Dublin (2013); dOCUMENTA (13), Kassel; New Museum Triennial, New York (2012); Taipei Biennial, Taïwan (2012); Kadist Art Foundation, Parijs (2011) en in Kunsthalle Basel (2011).

29.11.13 - 26.01.14

Zachary Formwalt

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.

A way of removing an element that interferes with the subject

KIOSK opent een duotentoonstelling met het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam) en de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

De tentoonstelling A way of removing an element that interferes with the subject van Zachary Formwalt wordt gepresenteerd als een driedelige video- en fotoreeks rond onze hedendaagse wereldeconomie. Formwalt grijpt in zijn praktijk herhaaldelijk terug op het metaforische beeld van het beursgebouw en het onvermogen om de immer circulerende kapitaalstromen binnen de financiële wereld zichtbaar te maken. Het eerste deel, het videowerk Unsupported Transit (2011), draait rond de bouwplaats van het nieuwe beursgebouw in de Chinese stad Shenzen, ontworpen door het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas. Shenzen geniet een bijzonder statuut als speciale economische zone waar het vrije marktprincipe door de overheid wordt toegestaan. Waar Unsupported Transit (2011) het gebouw enkel van buitenaf scant, brengt het tweede deel deze van binnenuit in beeld als afgewerkt beursgebouw. De videodiptiek In Light of the Arc (2013) registreert het materiële tot stand komen van een plaats die paradoxaal genoeg steeds meer gekenmerkt wordt door dematerialisatie. Nu de beurshandel volledig wordt aangestuurd door informatica en ingenieuze logaritmes bekleedt de handelsvloer met zijn kenmerkende gouden bel slechts een ceremoniële functie. Het derde deel behandelt de Amsterdamse beurs van de architect Hendrik Petrus Berlage. Formwalt stelt in vraag hoe Berlage zijn idealistische, socialistische denkbeelden rijmde met de kapitalistische functie van het beursgebouw. Dit laatste deel van de reeks wordt als onderzoek geïntroduceerd in de vorm van foto’s en documenten. Het definitieve filmwerk zal in 2014 afgewerkt worden.

De tentoonstelling van Zachary Formwalt werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van het Mondriaan Fonds.

Zachary Formwalt stelde solo tentoon in onder andere D+T Project, Brussel (2013); ar/ge kunst Galerie Museum, Bolzano (2011); Casco—Office for Art, Design and Theory, Utrecht (2010); Wexner Center for the Arts: The Box, Columbus, Ohio (2010); Kunsthalle Basel (2009); Elder Gallery, Lincoln (2006) en het Rooseum Center for Contemporary Art, Malmö (2005). Hij nam recentelijk ook deel aan filmfestivals en groepstentoonstellingen, waaronder het Internationale Film Festival Rotterdam (2013); Liquid Assets in Steirischer Herbst, Graz (2013); Image Employment in MoMA PS1, New York (2013) en het European Media Art Festival in Osnabrück (2013). In 2012 won Formwalt de Illy Prize in Rotterdam.